Hoe kan ik het beste meal preppen?

Meal-Preppen-Gezondegewoontes

Je ziet het steeds meer op sociale media voorbij komen, het meal preppen. Meal preppen is heel simpel gezegd het voorbereiden van je maaltijden. Het meal preppen is bekend uit de fitnesswereld. Meal preppen is niet alleen handig voor fitnessers, maar voor iedereen. Het vooraf klaarmaken van je maaltijden zorgt ervoor dat je je voeding een beetje onder controle kan houden. Buiten het feit dat meal preppen erg handig is na een lange werkdag is het ook nog eens handig voor mensen die willen afvallen. Op deze manier kun je voorkomen dat je slechte keuzes maakt of ongezonde boodschappen haalt in een hongerige bui. 

Tijd meal preppen

Veel mensen denken nu waarschijnlijk, maar meal preppen kost toch juist veel tijd? In het begin kan hier zeker wat tijd in gaan zitten, maar als je het van de andere kant gaat bekijken, moet er ook veel gebeuren. Voor het meal preppen moet je bedenken wat je daadwerkelijk wilt gaan maken, de boodschappen doen en het maken van je eten. Hoe vaker je meal prept hoe handiger en sneller je er in wordt. Het mag wel veel werk zijn om het eten te maken, maar je hoeft vervolgens ook een aantal dagen niet te koken. 

Meal prep bakjes

Bij het kiezen van meal prep bakjes is het belangrijk om voor kwalitatief goede bakjes te kiezen. Het is namelijk wel zo fijn als je bakjes niet lekken of na een keer al kapot zijn. Kies daarom niet voor de goedkoopste bakjes, maar ga voor kwaliteit. Op deze manier doe je veel langer met je bakjes. Nog een tip bij het kiezen van bakjes, kies bakjes die in de vaatwasser en magnetron mogen. Dit bespaart je een hoop tijd en werk. 

Boodschappen

Nu je de bakjes hebt, is het tijd om boodschappen te doen, maar voordat je boodschappen gaat doen is het handig om de recepten voor je maaltijden te bepalen. Het is wel zo lekker om je maaltijden te variëren. Ga daarom voor verschillende ingrediënten om verschillende combinaties maaltijden te kunnen maken. Een goede maaltijd bestaat uit een aantal onderdelen:

  • Het eerste onderdeel van de maaltijd bevat eiwitten. Eiwitten zijn belangrijk voor je lichaam. Eiwitten vormen de bouwstenen van je lichaam. Veel levensmiddelen bevatten eiwitten. Voor je eitwitten kun je kiezen uit bijvoorbeeld: kalkoen, kip, rundvlees, vis of tofu. Deze producten bevatten veel eiwitten en vormen een goede basis van je maaltijd.
  • Het tweede onderdeel van je maaltijd zijn de koolhydraten. Veel mensen denken dat koolhydraten slecht voor je zijn. Dit klopt ook deels, maar niet als je voor de goede koolhydraten kiest. Bijvoorbeeld: peulvruchten, zilvervliesrijst, volkoren brood, zoete aardappel of spelt pasta. 
  • Het laatste onderdeel van je maaltijd zijn de groente. Het is algemeen bekend dat groenten goed voor je zijn en dat je minimaal 250 gram groente per dag moet eten. Bij het kiezen van de groente, heb je genoeg opties. Je kan kiezen voor: broccoli, boontjes, wortel, bloemkool, avocado, champignons, paprika etc.
CategoriesGeen categorie