Koolhydraatarm dieet: meer dan een hype?

Gezondegewoontes-Koolhydraten

De afgelopen jaren hoor je steeds vaker dat koolhydraten de voornaamste oorzaak zijn van overgewicht en die vervelende vetjes op je buik. Maat in hoeverre is dit waar? Zijn koolhydraten echt de grote boosdoener? En is een koolhydraatarm dieet eigenlijk wel gezond? Wij zoeken het voor je uit!

Wat is koolhydraatarm?

Een koolhydraatarm dieet is een voedingspatroon waarbij je zo weinig mogelijk brood, rijst en pasta eet. In praktijk betekent dit dat minder dan 30% van de energie die je inneemy afkomstig is van koolhydraten. Het is dus niet de bedoeling dat je helemaal geen koolhydraten eet. Deze diëten worden de meest effectieve dieet methodes genoemd dankzij een verhoogde vetverbranding. Dit komt doordat de bloedsuikerspiegel minder pieken kent en daardoor een stabieler insulineniveau heeft. Zonder de welbekende pieken van de bloedsuikerspiegel zou je meer vet verbranden en minder vet opslaan. De theorie klinkt heel goed, maar werkt het echt zo goed als iedereen zegt?

De eerste weken

Een koolhydraatarm dieet werkt in de eerste weken vaak heel goed. Je valt een paar kilo af en denkt dat je eindelijk de succesformule om af te vallen hebben gevonden. Maar helaas, in de meeste gevallen zie je dat mensen na een paar weken of maanden weer terug vallen op zijn of haar oude gewicht. Het dieet zorgt namelijk voor veel vochtverlies. Dit kan al snel een aantal kilo’s schelen, maar als je later weer koolhydraatarm gaat eten, komen de kilo’s er alweer aan. Een koolhydraatarm dieet werkt dus voornamelijk als je er voor een langere tijd mee door gaat.

Koolhydraten

Maar wat mag je nou wel en wat mag je nou niet hebben als je het koolhydraatarme dieet volgt? Het zijn voornamelijk de standaard producten die je elke dag eet zonder dat je door hebt hoeveel koolhydraten er eigenlijk in zitten. Denk hierbij aan pasta, brood, rijst, aardappelen, gebak en frisdrank. Het kan in het begin daarom erg lastig zijn om je eetgewoontes om te gooien maar er zijn genoeg dingen die je wel mag eten. Champions, tomaten, avocado, kokos, kip, zalm, eieren, yoghurt, noten, noem het maar op. Allemaal producten die je gewoon kunt blijven eten.

Voedingsdeskundige

Het klinkt allemaal heel leuk en aardig. Totdat je het zelf moet gaan doen en erachter komt dat het moeilijker is dan je van te voren dacht. Je kunt daarom maar beter de juiste voorbereiding treffen en een afspraak maken bij een voedingsdeskundige. Een diëtist kan je namelijk op een professionele manier adviseren zodat je het beste resultaat zult krijgen en het nieuwe gewicht ook zolang mogelijk vast blijft houden.

CategoriesVoeding