Waarom je moet stoppen met ontbijten als je af wil vallen

Veel mensen zeggen dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is, maar dat is zeker niet waar. Het ontbijt overslaan biedt echter heel veel mogelijkheden, die zeker als je af wil vallen goed van pas kunnen komen. 

Meer calorieën op de rest van de dag 

Als je je ontbijt overslaat, kan je de calorieën die je dan normaal had gegeten op andere momenten eten. Daardoor kun je op andere momenten meer, en vaak lekkerder, eten. Dat houdt afvallen een stuk draagzamer, omdat je niet altijd ‘’minder lekkere’’ dingen hoeft te eten of constant honger hebt door het weinig eten. Sla daarom je ontbijt over om zo op de rest van de dag beter te kunnen eten.

Vervangbaar

Je ontbijt is bovendien makkelijk vervangbaar. Meestal ontbijt je niet omdat je echt veel honger hebt ‘s ochtends, maar om energie binnen te krijgen om de dag goed te starten. Maar dit kun je ook met andere dingen doen. Een koud glas water helpt bijvoorbeeld goed met het ‘’wakker worden’’ en geeft je energie. Een glas koffie geeft je ook energie door alle cafeïne die je binnenkrijgt. Drink daarom een kop koffie in plaats van dat je een boterham eet als ontbijt, dan krijg je al gauw 300 calorieën minder binnen, zonder dat je echt iets gemist hebt. 

Intermittent fasting

Uit onderzoek is gebleken dat je meer af kan vallen als je je calorieën binnenkrijgt binnen een bepaalde, redelijk korte, tijdsperiode. Probeer bijvoorbeeld om binnen 8 uur alles te eten wat je de hele dag eet. Dat kan bijna niet als je ontbijt, dan moet je immers het avondeten vervroegen of overslaan. Sla daarom het ontbijt over om deze periode van 8 uur realistisch te maken. Je kan dan rond 12 uur lunchen en je laatste hap eten om 8 uur eten. Dan zal je merken dat je sneller af gaat vallen.

CategoriesVoeding