Gezond met de feestdagen!

Je kent het wel, je probeert op je eten te letten. Bent net goed bezig, komen de feestdagen er weer aan. Of het nou gaat over de kerst, pasen of een andere feestdag. De verleidingen zijn maanden voor het daadwerkelijke feest al te koop. Zo beginnen supermarkten in augustus al met de verkoop van pepernoten en de paaseieren liggen vanaf begin februari al in de winkel. Hoe ga je hiermee om zonder kilo’s aan te komen?

Verleidingen weerstaan

Een van de belangrijkste dingen die je moet onthouden is dat het moment van boodschappen doen je gezonde eetpatroon kan beïnvloeden. Ga je boodschappen doen met honger, net na het sporten bijvoorbeeld? Ga er dan maar vanuit dat je meer en waarschijnlijk ook minder gezonde keuzes maakt. Ook ben je met honger gevoeliger voor impulsaankopen, bijvoorbeeld de snackrepen bij de kassa. Hou er daarom rekening mee dat wanneer je boodschappen gaat doen, je voor die tijd wat eet. Met een gevulde maag en een van tevoren goed opgesteld boodschappenlijstje, maak je gezondere keuzes en val je minder snel voor de verleidingen. Maar verleidingen heb je uiteraard niet alleen in de supermarkt. Voor veel mensen zorgen familiebezoeken ook voor veel verleidingen. Ook hiervoor geldt dat het aan te raden is van tevoren goed te eten en met jezelf af te spreken wat je gaat eten en hoeveel dan, zo voorkom je extra kilo’s na de feestdagen!

Gezonde alternatieven

Voor de meeste gerechten zijn ook gezondere alternatieven te bedenken, dit kan betekenen zoete aardappel friet in plaats van gewone friet. Maar ook zijn er steeds meer soorten pasta als groente te verkrijgen, denk hierbij aan broccoli rijst en pasta gemaakt van erwten. Het vervangen van koolhydraat bommen zoals pasta door groente alternatieven zorgt ervoor dat je minder calorieën binnenkrijgt zonder dat het minder lekker is. Voor de meeste gerechten wordt een saus gebruikt. Sausjes uit potten bevatten over het algemeen veel voedingsstoffen die je niet nodig hebt. Probeer daarom je gerechten zelf te kruiden en sausjes zelf te maken. Sauzen zoals knoflooksaus, tomatensaus en pindasaus zijn makkelijk zelf te maken en je kunt hiervoor verse ingrediënten gebruiken en voor de knoflooksaus kiezen voor een magere basis in plaats van een volle saus. Met verse ingrediënten kun je je gerechten zo smakelijk maken als je wil, zonder extra calorieën aan je gerecht toe te voegen.

Gezond genieten

Het is natuurlijk goed om op te letten, maar het is minstens zo belangrijk om te genieten. Eten moet nooit een obsessie worden, het is belangrijk om het soms even los te laten en te genieten. Pak daarom gewoon die pepernoot of paasei. Wanneer je jezelf alles ontzegt, is een dieet niet vol te houden. Zorg voor een goede gebalanceerde levensstijl en blijf dus vooral ook lekkere dingen eten!

CategoriesGeen categorie